Kørere »

Tom Kristensen

--- 1992 JSPC

--- 1992 JTC

--- 1993 JTC

--- 1996 JGTC

--- 1997 Le Mans

--- 1998 STW

--- 1998 Le Mans

--- 1999 Sebring

--- 1999 Le Mans

--- 2000 Sebring

--- 2000 Le Mans

--- 2001 Le Mans

--- 2001 F1 test

--- 2002 ALMS

--- 2002 Sebring

--- 2002 Le Mans

--- 2003 Sebring

--- 2003 Le Mans

--- 2003 FIA SC

--- 2003 FIA GT

--- 2004 DTM

--- 2004 Le Mans

--- 2005 Sebring

--- 2005 DTM

--- 2005 Le Mans

--- 2006 Sebring

--- 2006 DTM

--- 2006 Le Mans

--- 2007 Sebring

--- 2007 DTM

--- 2007 Le Mans

--- 2008 Sebring

--- 2008 DTM

--- 2008 Le Mans

--- 2009 Sebring

--- 2009 DTM

--- 2009 Le Mans

--- 2010 Le Mans

--- 2011 Le Mans

--- 2012 Sebring

--- 2012 Le Mans

--- 2012 Spa 24H

--- 2013 Sebring

--- 2013 Le Mans

--- 2014 Le Mans

Tom Kristensen »

Tom Kristensen - Le Mans 2003

Fødselsdag: 7-7-1967

Tom Kristensen er et af de mest kendte sportsnavne i Danmark overhovedet og også udenfor lille Danmarks grænser har han fået hamret sit navn solidt fast - i hvert fald hos motorsportsinteresserede.

Men i begyndelsen af sin karriere stod Tom Kristensen overfor ganske de samme problemer, som enhver anden talentfuld, ung racerkører. Efter at have kørt go-kart siden han var 10 år - med to Danmarksmesterskaber undervejs - stod han sidst i 80'erne overfor at skulle rykke op i bilklasserne. Men han kæmpede også med de klassiske problemer. Ingen sponsorer, ingen penge og dermed ingen muligheder.

Det så faktisk ud til, at Tom Kristensen ikke ville komme videre og han var godt i gang med en bankuddannelse, da han i 1991 fik et tilbud om at køre i den tyske Formel 3 serie. Den chance greb Tom Kristensen med begge hænder og den blev udnyttet fuldt ud, for da året var gået, var han tysk mester i Formel 3.

Det naturlige skridt videre i 1992 ville være Formel 3000, men igen kunne der ikke skaffes penge til at komme den vej. I stedet åbnede der sig, via gamle kontakter, en mulighed hos Toyota i Japan. Det første år i Japan blev svært, men sæsonen blev sluttet af med en sejr i Formel 3 løbet forud for det Japanske F1 Grand Prix og det slog stilen an for 1993. Efter et godt år var Tom Kristensen igen mester i Formel 3 - denne gang i Japan.

De følgende år kørte Tom Kristensen på højeste plan i Japan. Det blev dog ikke til nogen mesterskaber, men andenpladser i det japanske touringcar mesterskab i 1994 og i japansk Formel 3000 i 1995 slog hans navn yderligere fast.

Derefter vendte Tom Kristensen tilbage til Europa, hvor sigtet var rettet imod Formel 3000. Han blev tilknyttet et nystartet team, men det blev en rigtig rodet sæson, da teamet et stykke inde på året kollapsede med økonomiske problemer. Tom Kristensen forblev dog i Formel 3000, hvor han igen i 1997 havde en sæson, som bød på både op- og nedture.

Til gengæld skete der midt i 1997 noget, som fik kolossal betydning for Tom Kristensen. Med ultrakort varsel fik han et tilbud om at køre i 24 timers løbet på Le Mans. Han sagde ja tak, sprang i bilen og vandt - med ny banerekord undervejs.

Nu var Tom Kristensen for alvor på vej. De følgende år var han tilknyttet BMW på LeMans og Honda i touringcars. Han udgår både i 1998 og 1999 på Le Mans, men i 1999 var hans BMW en så dominerende faktor i løbet, at hans navn nu rangerer iblandt de allerbedste sportsvognskørere i verden.

Tom Kristensen bliver derfor inddraget, da Audi i 2000 for alvor satser på Le Mans og i de følgende 6 sæsoner skriver Tom Kristensen og Audi historie på Le Mans (med det lille kuriosum, at bilen i 2003 godt nok var en Bentley). 6 sejre i træk slår alle eksisterende Le Mans rekorder og har for evigt sikret Tom Kristensen en plads i motorsportshistorien.

Man glemmer næsten, at Tom Kristensen også kørte andet end Le Mans i denne periode. Men det gjorde han - endda noget så eksklusivt som Formel 1. I 2000 var Tom Kristensen tilknyttet Michelins testprogram forud for deres indtræden i Formel 1 og det var Tom Kristensen, som stod for en meget stor del af testkørslerne. Men på trods af tusindvis at testkilometre førte det desværre ikke til en Formel 1 debut.

I stedet blev sportsvognsaktiviteterne optrappet og i 2002 blev Tom Kristensen mester i den amerikanske Le Mans serie (ALMS). Fra 2004 blev han en del af Audis satsning på DTM. En total modsætning til Le Mans. På Le Mans er det udholdenhed og tålmodighed, der lønner sig, mens man i DTM skal være aggressiv og tage chancer. Men også det mestrer Tom Kristensen og han har siden 2004 været blandt frontkæmperne i DTM.

I 2007 var Tom Kristensen udsat for et meget alvorligt uheld i sin DTM-racer og det var længe tvivlsomt, om han overhovedet ville vende tilbage til motorsport. Det gjorde han dog og med endnu en Le Mans sejr i 2008 slog han fast, at han havde mere i sig endnu.

I 2013 tog Tom Kristensen sin 9. Le Mans sejr og øgede dermed den rekord, han i forvejen havde. Successen i 2013 fortsatte hen over hele året og første til at han også vandt verdensmesterskabet i langdistanceløb. Året efter bekendtgjorde Tom Kristensen at han indstillede sin karriere og siden har han kun kørt opvisningsløb og enkelte historiske løb.

Antal modeller: 60
Antal byggesæt: 9

Danskerbiler.dk © 2007